IT-politik – en overset gigant

De sidste hundrede år har Danmark udvidet sin infrastruktur i et rasende tempo. Provinsmotorveje er blevet anlagt hånd-i-hånd med toglinjer i København og et uoverskueligt antal af broer, landeveje, cykelstier og buslinjer er blevet anlagt. 

I de seneste årtier har vi oplevet en lignende eksplosion af infrastruktur et helt andet sted: Online. Fra dagligdags IT-systemer som NemID og MobilePay til de store statslige systemer i SKAT, Forsvaret, osv.

Statens rolle

Staten skal investere i store IT-projekter. Sundhedsvæsnet, uddannelsessystemet, retssystemet, osv. er alle oplagte spillere, som skal investere i vores IT-infrastruktur. Det skal de gøre med den kommende udvikling i tankerne. Opgaven med at udtænke fremtidens systemer og vælge de rette leverandører må på ingen måde tages for let. Det drejer sig jo om vores digitale infrastruktur - vejene og stierne, borgere og offentligt ansatte skal benytte mange år frem.

IT-udbud og udvikling af administrationssystemer er muligvis det absolut mindst sexede område i hele den offentlige sektor - som i forvejen ikke er rasende fræk. Men pengene på området er gigantiske - systemernes udarbejdelse tæller tusinder af arbejdspladser, og systemerne bruges jo af endnu flere. 

Du har ret. Hvorfor skal det her bekymre dig? Og umiddelbart bør det heller ikke, med mindre du arbejder i eller med offentlige IT-systemer. Ideelt set burde du bare som dansker føle dig sikker på, at arbejdet bliver varetaget ordentligt. Ligesom når det anlægges veje og bygges broer. 

Problemet

Men it-området er nyere, og derfor sker der flere fejl. Nogle af dem er forståelige smuttere, når man prøver at finde rundt i en rivende udvikling. Andre er helt fjollede. Og virkelig dyre. 

Et fejlslagent sagsbehandlingssystem til Politiet - ganske oplagt og nøgternt kaldet Polsag - er et klassisk eksempel. Der blev sparet på kreativiteten i processen med navngivningen, til gengæld fik Justitsministeriet, Rigspolitiet og CSC tilsammen 567 millioner kroner til at gå op i røg. Det er den næstdyreste offentlige it-skandale, kun overgået af Amanda-systemet, som kostede over en milliard. Det var også CSCs værk. 

Det er et af den slags beløb, der er svære at begribe. Jeg foretrækker et billede i mit hovede af en vanvittig pyramide af bundtede sedler, der brænder - under et skilt, hvor der står: “Et fuckload af stakater!” 

Løsningerne

Danmark trænger til en IT-havarikommision. Det lyder heller ikke synderlig frækt, men bag det dødssyge navn gemmer sig en smart lille instans. En havarikommision er nemlig sådan en, der lærer af vores fejl. Når en færge synker, skal vi selvfølgelig finde ud af, hvad der er gået galt. Så når Rigspolitiet og CSC bruger en halv milliard på at lave noget ubrugeligt skrammel, bør vi vel også lige sætte os ned og drøfte det igennem? 

Kernen i problemet med det offentliges indkøb af IT-systemer er, at kun en lille gruppe forhåndsgodkendte leverandører må byde på systemerne. På papiret kan jeg godt forstå hvorfor de gør det, da de gerne vil foretage kvalitetssikring og have en tryghed i det faktum, at det f.eks. er KMD A/S, der leverer et system, og ikke Jens Jensens EDB-Snedkeri ApS. Hvis det dog bare var så nemt. For KMD A/S og de andre efterlader sig jo altså et spor af projekter, der er kuldsejlede.

Derfor kan jeg bedre lide reklamebranchens indstilling. Ikke selve reklamerne, som tit gør mig rasende ved halvlegspausen, men den måde, deres udbud fungerer på. Her annoncerer Toyota f.eks. at de vil have et nyt reklamebureau, og så er der 10-20 bureauer, der byder på opgaven.

At "byde på opgaven" betyder i praksis, at de laver et oplæg til hvordan og hvorledes de vil løse opgaven. Når Toyota så ser hvem, der har de bedste idéer, tjekker de derefter om disse firmaer har deres administrative sager i orden. Det er en model, som jeg godt kan lide, for den tvinger de håbefulde leverandører til at være konkrete og fremvise noget i praksis, som ikke bare er alenlange kravspecifikationer med tillæg og bilag.

Ideerne først. Det giver da mening.

Læs mere:

http://www.version2.dk/artikel/rigsrevisionen-uddeler-oeretaeve-til-politiet-efter-polsag-skandale-51164

http://www.version2.dk/artikel/efter-version2-debat-nu-vil-k-have-it-havarikommission-87689 

http://ing.dk/blog/it-havarikommission-oenskes-126508